Beli Tiket Pulang Idul Fitri

Hari raya idul fitri kali ini saya berencana untuk pulang ke Indonesia. Supaya mendapatkan tiket yang biasanya amat sulit di saat lebaran, saya harus pesan tiket dari jauh hari. Akhirnya saya beli tiket lewat situs beli tiket pesawat internasional favorit saya Skyscanner dan membeli tiket pesawat lokal Indonesia lewat Traveloka.

By the way, saat saya membeli tiket pulang ke Indonesia itu saya tiba2 teringat dengan nasyid ini.

Ramadhan telah meninggalkan kita
Syawal menjelang menandakan hari raya
Kehidupan biasa bermula semula
Ramadhan hadapan belum tentu kita jumpa

Di hari raya ini, koreksilah diri sendiri
Layakkah hari ini, kita berhari raya
Hari Raya hanya untuk orang-orang bertaqwa
Selain mereka tidak layak merayakannya

Renung kembali segala amalan di bulan Ramadhan
Adakah meningkat dari sebelumnya
Bertambah baikkah kita dari masa ke semasa
Sesuai dengan meningkatnya umur kita

Renung pula ke hadapan bagaimana nasib kita
Adakah kita mati di dalam Khusnul Khatimah
Kerana nafsu selalu mendorong kejahatan
Juga syaitan yang sentiasa melalaikan

Ingatlah hari raya bukan untuk bersuka ria
Ia hari bersyukur, menggembirakan yang tak punya
Memberi bantuan mereka yang tidak berada
Maaf bermaafan sesama kita

Bertimbang rasa kita sesama manusia
Bersimpatilah dengan mereka yang susah
Berkasih sayang itu sangat diperintahkan
Bahkan sesuai dengan fitrah manusia

Saya pribadi paling suka lirik nasyid ini di bait 2-4. Ramadhan selama ini amalan masih gitu-gitu aja, mungkin di beberapa hal malah semakin memburuk. Setelah Ramadhan juga belum banyak perbaikan pada diri saya ini. Jauh sekali dari ciri ciri orang yang berhak mendapatkan kemenangan dari bulan Ramadhan.

Semoga next time bisa mempergunakan momen Ramadhan lebih baik. Dan semoga Allah menganugerahkan sebagian perasaan orang-orang yang meraih kemenangan di bulan Ramadhan kepada kami.

Leave a Reply

